Bredase Baan
De Bredase Baan: Voorloper van de A2?
Rond 1785 ontstond de behoefte aan een nieuwe, betrouwbare route tussen Amsterdam, Breda, Maastricht en Luik. Deze route zou dienen voor het vervoer van handelswaar, dat per schip in Breda aankwam, en als strategische verbinding voor het leger. Hierdoor konden steden als Maastricht en Luik sneller hulp ontvangen in geval van nood.
De bestaande weg liep destijds te veel over buitenlands grondgebied, waardoor een nieuw tracé nodig was. Dit nieuwe stuk weg werd aangelegd tussen Hilvarenbeek en Netersel.
Het traject begon bij Café de Bokkenrijder, ging via de Dunse dijk naar de Uitkijktoren en vervolgens dwars over de hei naar de Ruttestraat. Daarna volgde de route via De Blikken, het Carolus Simplex Plein, De Muilen en de Neterselse weg, via de Van Dissellaan naar de Markt in Bladel. Uiteindelijk liep de weg over de Cartierheide, bekend als de Bredase Baan, richting Maastricht en Luik.
De Bredase Baan, voltooid in 1789, was destijds een technische vooruitgang. De weg was ruim 11,3 meter breed en aan weerszijden voorzien van 3 meter brede en 1,2 meter diepe sloten. De grond uit deze sloten werd gebruikt om de weg op een dijk te leggen, een verbetering ten opzichte van de oude karresporen, die door weersomstandigheden vaak onbruikbaar werden. Deze karresporen konden zelfs tot 60 meter breed zijn.
Bij Netersel sloot de nieuwe weg aan op de bestaande route naar Bladel. De kasseien die je vandaag de dag ziet, stammen echter uit een veel latere periode, rond 1932.
Kort na de aanleg van de Bredase Baan brak de Franse Revolutie uit. De handel, handelsroutes en het politieke klimaat veranderden drastisch, waardoor de weg al snel in onbruik raakte.
Tegenwoordig is een deel van de weg, ten noorden van de Ruttestraat, veranderd in een natuurgebied. Van de oorspronkelijke Bredase Baan is daar nog maar weinig te zien.
Zo rond 1785 vond men het nodig dat er een nieuwe goede betrouwbare route kwam tussen Amsterdam via Breda naar Maastricht/Luik. Over die route kon dan de handel met grote karren verder worden vervoerd die per schip in Breda was aangekomen. Ook had je dan een goede verbinding voor het leger zodat Maastricht en Luik sneller en betrouwbaarder hulp konden krijgen in geval van nood. In die tijd (1785) liep de ‘oude weg’ niet genoeg via Nederlands grond gebied. Dus was een nieuw tracee nodig en daarvoor moest een stuk worden aangelegd tussen Hilvarenbeek en Netersel.
Dat nieuw stuk begint zeg maar bij de Café de Bokkenrijder, gaat dan over de Dunse dijk naar de Uitkijktoren en dwars over de hei naar de Ruttestraat. Het vervolgd zijn weg via de Blikken, het Carolus Simplex Plein, de Muilen en de Neterselse weg via de Van Dissellaan naar de Markt in Bladel, en dan uiteindelijk via jawel de Bredase Baan over de Cartierheide in de richting van Maastricht en Luik.
Die weg heette de Bredase baan en is in 1789 aangelegd.
De nieuwe weg werd een dikke 11,3 meter breed, met aan weerszijden en een sloot van 3 meter breed en een 1,2 meter diep. De grond die uit de sloot kwam werd dan in de weg verwerkt zodat de weg op een soort dijk kwam te liggen. Overigens was dat een hele verbetering. Voor die tijd lagen er karresporen,maar die waren niet altijd goed begaanbaar en werden naargelang de weers en grond conditie telkens opnieuw gelegd en zo’n verzameling aan karresporen kon wel 60 meter breed zijn.
In Netersel werd de weg aangesloten op de bestaande weg naar Bladel. De Kasseien die we hier zien zijn van veel later datum. Zo rond 1932.
Vlak nadat de weg was aangelegd kwam de Franse revolutie. In de jaren die daarop volgden veranderde de handel, de handelsroutes en het politieke klimaat enorm, en de weg raakte vrij snel in onbruik.
Vandaag de dag is het stuk ten Noorden van de Ruttestraat natuurgebied geworden en is er daar maar weinig meer te zien van de Bredase baan.