Kasseienwegen

Een Historische Kasseienweg met Wielertraditie

De kasseienverharding van wegen zoals de Neterselse Weg, De Muilen, De Hoef en Kranenberg maakt deel uit van de ontwikkeling van het platteland in de jaren 1920-1935. Dit was een periode waarin steeds meer onverharde wegen werden vervangen door duurzame verhardingen. Deze wegen behoren mogelijk tot de laatste kasseienverhardingen in Nederland; later werd er voornamelijk gebruikgemaakt van klinkers en asfalt.

De kasseien in Netersel werden tussen 1929 en 1933 gelegd en zijn gemaakt van Zweeds graniet, in tegenstelling tot de bekende Belgische kinderkopjes van Belgisch natuursteen. Langs de wegen werden in 1934 bomen geplant, en in 1962 werden stroken van rode klinkers aan weerszijden toegevoegd. In 1989 werden verkeersdrempels geplaatst vanwege een reeks ongelukken, waarvan één met dodelijke afloop.

Tussen 2006 en 2008 zijn de kasseien opnieuw gelegd met gebruik van de originele materialen, maar ditmaal op een verbeterde ondergrond. Hierdoor bleef het karakter van de kasseibaan met bomen behouden. In 2023 is binnen de bebouwde kom de strook met rode klinkers verbreed en de kasseienstrook versmald. Daarnaast zijn de kasseien afgeslepen om geluidsoverlast en trillingen te verminderen, na een discussie die meer dan twintig jaar duurde.

De verharding van de weg tussen Casteren, Netersel en Bladel in de periode 1929-1933 betekende voor Netersel een grote verandering. Voorheen lag het dorp niet aan een verharde weg, en sommige inwoners hadden zelfs nog nooit een verharde weg gezien. De aanleg markeerde een stap richting modernisering. In 1931 werd Netersel aangesloten op het stroomnet van de PNEM, in 1932 werd een nieuwe kerk gebouwd, en in 1934 werd de oude kerk gesloopt. Datzelfde jaar kreeg het dorp ook aansluiting op het openbaar vervoer.

In 1933 begon een wielertraditie in Netersel, met de organisatie van de beroemde juniorenwedstrijd De Hel van Netersel. Deze traditie heeft diepe wortels in het dorp, en de kermiskoers Presto Pedale wordt nog altijd jaarlijks verreden op de maandag van de kermis van Netersel.

Een bewogen kasseien weg met wielerhistorie

De verharding met kasseien van de Neterselse Weg, De Muilen, De Hoef en Kranenberg past in de geleidelijke ontsluiting van het platteland met verharde wegen, die in de jaren 1920 – 1935 tot stand gebracht werd. Het zijn mogelijk de laatste verhardingen met kasseien in Nederland. Latere verhardingen gebeurden vooral met klinkers of asfalt. De kasseiwegen van Netersel zijn in de periode 1929-1933 met Zweedse granietstenen gelegd. Dit in tegenstelling tot de beroemde kinderkoppen die je veel in België vindt en met Belgisch steen zijn gelegd. In 1934 werden er bomen langs geplant. De stroken rode klinkers aan weerszijden dateren uit 1962. In 1989 zijn er verkeersdrempels geplaatst omdat er een groot aantal ongelukken gebeurden waarvan 1 met dodelijke afloop. In 2006-8 is alles met de oude materialen opnieuw bestraat op een goed aangelegde ondergrond. Het karakter van de kasseibaan-met-bomen bleef zo behouden. In 2023 zijn in de bebouwde kom de stroken rode klinkers verbreed en de kasseien strook versmald en zijn de kasseien afgeslepen om geluid en trillingen te verminderen. Dit na een discussie van meer dan 20 jaar.

De verharding van de weg Casteren – Netersel – Bladel in 1929 – 1933 betekende voor Netersel niet alleen een verlossing uit het aloude isolement, Netersel lag daarvoor nog niet aan de ‘harde weg’ en waren er dus ook vast mensen die ‘nooit op de harde weg waren geweest’. De verharde weg markeerde een heuse sprong de moderne tijd in. In 1931 werd besloten om Netersel op het stroomnet van de PNEM aan te sluiten. De nieuwe kerk kwam in 1932 gereed, de oude werd in 1934 afgebroken. Zelfs werd het dorp in dat laatste jaar aangesloten op het openbaar vervoer.

De traditie van het wielrennen begon in 1933. Er is lang de fameuze (junioren) wedstrijd ‘De Hel van Netersel’verreden. De kermiskoers ‘Presto Pedale’ wordt nog steeds jaarlijks verreden op de Maandag van de kermis van Netersel.